Abia aștept să înceapă școala!

Între 26 și 28 august, One World Romania la Școală a desfășurat training-ul anual pentru viitorii coordonatori de cluburi de film din liceele din țară.

Douăzeci de elevi din 15 licee din toată țara – București, Focșani, Turnu Măgurele, Craiova, Măcin, Târgu Mureș, Arad, Buzău, Târgu Jiu, Siret, Călărași și Târgu Neamț (acestea fiind doar o parte din orașele în care activează în prezent cluburi de film) au colaborat pentru a descoperi împreună cum se pot pune bazele, în cadrul liceului lor, a unui club de film care să pună în discuție documentare ce tratează diferite aspecte legate de drepturile omului.

            După o primă sesiune în Parcul Cișmigiu care ar fi trebuit să fie un simplu mijloc de cunoaștere reciprocă, dar care s-a dovedit a se transforma într-o adevărată luptă pentru rezolvarea provocărilor propuse de noi, participanții au vizionat împreună lungmetrajul Europa cea săracă (Germania / 52 min, r. Mirella Pappalardo), punând în dezbatere apoi problematica sărăciei în cadrul țărilor din UE, urmărind apoi relevanța discuției pentru situația specifică a țării noastre.

 

 

            ”No more noi vs ei”

            A doua și cea mai intensă zi din cadrul trainingului a debutat cu o discuție despre filmul documentar – ce e / ce nu e acesta și care sunt conceptele cheie pe care trebuie să știm să le abordăm, din diferite puncte de vedere, atunci când lucrăm cu filmul documentar: realitate / ficțiune; real / regizat; punct de vedere obiectiv / punct de vedere subiectiv; cum folosim informațiile directe și arhivele și ce legături poate crea acest gen cinematografic între oameni aflați în diferite zone sociale care nu comunică în mod necesar.

            Pe parcursul discuției despre film documentar, participanții au urmărit două filme documentare foarte diferite – Adolescența (regia Florica Holban, Paul Holban, România, 1970, 10 min) și Eu te-am făcut, eu te omor (regia Alexadru Petru Bădeliță, România, 2016, 14 min), urmărind mizele diferite puse în joc de cele două filme și deplasând apoi discuția către întrebarea: de ce ne uităm și de ce proiectăm filme documentare? ”Pentru că ne pasă!”, ”Pentru a ne implica!”, ”Pentru că este o metodă neconvențională de informare”, ”Pentru a (ne) schimba viziunea asupra lumii”, ”Pentru a transmite valori” și probabil răspunsul cel mai penetrant  - ”No more noi vs. ei”.

            Discuția despre film documentar a continuat cu o discuție despre drepturile omului. În cadrul acesteia, participanții au disecat fiecare articol din declarația universala a drepturilor omului, traducându-l într-un limbaj mai apropiat de viața lor concretă, găsind apoi exemple de încălcări ale drepturilor omului și propunând soluții pentru contracararea acestora.

 

 

            Partea a doua a zilei a fost destinată organizării și planificării unui club de film documentar și găsirii unei strategii curatoriale pentru proiecțiile de pe parcursul unui an școlar. Participanții au lucrat în echipe pentru a realiza un timeline concret al unei proiecții și pentru a găsi metode creative de promovare a acesteia.  Seara s-a încheiat cu proiecția filmului Two Raging Grannies / Două bunicuțe înverșunate (regia Havard Bustnes, Finlanda, 2013, 77 min), în urma căreia elevii au descoperit cu uimire și amuzament că nu există nicio limită atunci când vine vorba de vârsta potrivită pentru implicare socială și politică.

            Ultima zi a trainingului a fost destinată schițării unor idei de proiecte de extindere și colaborare între cluburi - un alt prilej pentru noi de a descoperi varietatea ideilor și entuziasmul cu care elevii participanți se vor întoarce acasă pentru a anima activitatea clubului lor. Elevii ne-au mărturisit că în urma celor trei zile petrecute împreună, în mod neașteptat, abia așteaptă să reînceapă școala pentru a putea demara clubul de film și a organiza cât mai multe proiecții în cadrul acestora. Le urăm succes și suntem siguri că vor duce mai departe energia debordantă cu care au abordat fiecare dintre activitățile propuse de noi în cadrul trainingului.

Login